Levenstestament

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Heeft soms grote gevolgen. Ziekte overkomt ons allemaal. 1 of de 5 Nederlanders krijgt dementie. Op basis van demografische ontwikkelingen zal het absoluut aantal mensen met dementie tot 2040 stijgen met 115%. 

Wat nu als je tijdens leven niet meer goed kunt handelen doordat je wilsonbekwaam wordt. Bijvoorbeeld door ziekte of een ernstig ongeval. Hoe dan verder? Het is dan van belang om te weten wat je wensen zijn. Zowel op het financiële, als op het medische en persoonlijke vlak. En wie is je vertrouwenspersoon dan die jou tijdens leven kan vertegenwoordigen. Dat kun je vooraf en voor het te laat is goed vastleggen. Dat bespaart je een hoop ellende en narigheid. En je dierbaren ook.

Bij aangelegenheden op het financiële vlak moet je denken aan bankzaken, vermogensbeheer en belastingzaken. Maar ook aan de verkoop van de woning mocht dat aan de orde komen. Bij medische aangelegenheden kan het gaan om het maken van een keuze voor wel of geen medische behandeling of reanimatie. Wensen op het persoonlijk vlak kunnen zien op persoonlijke verzorging, je uitvaart, sociale contacten en beëindiging van je profielen op sociale media.

Door het levenstestament door ons te laten opstellen, bereik je dat de banken het erkennen en de vertrouwenspersoon de zaken voor jou dan ook kan waarnemen. Ook ligt de datum vast, kan de akte niet kwijtraken en kunnen we zo gewenst het levenstestament aanbieden bij het Centraal Levenstestamentenregister. De inhoud van het levenstestament is niet zichtbaar, blijft geheim, maar wel kan dan nagegaan worden of er een levenstestament is gemaakt.   

Prijs

{{selectedBudget.displayText}} {{ selectedBudget.displayValue }}

{{ item.title }} € {{ ToPrice(item.price) }}

Kosten derden

{{ item.title }} € {{ ToPrice(item.price) }}


Subtotaal € {{ subtotal }}

BTW € {{ btw }}

Totaal € {{ total }}

Vraag een offerte aan

Veelgestelde vragen

  • Heb ik een notaris nodig bij het kopen van een huis?
  • Ja, als het koopcontract is getekend heeft u een notaris nodig voor de akte van levering. Het getekende koopcontract wordt door de makelaar aan de door koper gekozen notaris verzonden. De notaris gaat aan de hand daarvan de akte van levering voorbereiden en inplannen. Pas als de akte van levering is getekend en bij het kadaster is ingeschreven, is de eigendom overgegaan. Is er geen makelaar betrokken, dan kunnen onze collega's van Van Weeghel Doppenberg Kamps (www.vwdknotarissen.nl) het koopcontract voor partijen opstellen. 

  • Mag ik zelf kiezen welke notaris ik wil?
  • Ja, u kiest als koper zelf de notaris. Bij Basisnotarissen bent u altijd aan het juiste adres! U vraagt snel en eenvoudig een offerte aan op onze website.

  • Ik kan niet bij de overdracht/akte van levering aanwezig zijn. Kan ik een volmacht afgeven?
  • Dat kan. Als verkoper kunt u volstaan met een onderhandse volmacht. Wel moet een notaris uw handtekening legaliseren. Als koper kunt u ook volstaan met een onderhandse volmacht, maar als er ook een hypotheek moet worden gevestigd is een notariële akte vereist.

  • Wanneer ben ik overdrachtsbelasting verschuldigd?
  • U bent overdrachtsbelasting verschuldigd als u eigenaar wordt van:

    • Een onroerende zaak, bijvoorbeeld een woning, bedrijfspand of stuk grond.
    • Rechten op onroerende zaken, zoals erfpacht of opstalrecht
    • Aandelen in een nv, bv of maatschap waarvan de bezittingen voor het grootste deel uit onroerende zaken bestaan. Wij noemen dit onroerende zaaklichamen. 

    Er zijn verschillende vrijstellingen voor de overdrachtsbelasting mogelijk. Daarmee kunt u geld besparen. Neem hierover contact met de collega's van Van Weeghel Doppenberg Kamps Notarissen op, wij kunnen u hierin advies geven. 

Staat uw vraag er niet bij?

Bekijk het overzicht met alle veelgestelde vragen.

Naar veelgestelde vragen